Rabu, 12 Februari 2014

Mereka tanyer "atok mana'

sebagai cucu pertama anak aku memang lah kesayangan buah hati Arwah Atuk
sangat rapat
sangat sayang
Jangan lah aku nak marah ker,jegil atau cubit depan abah
abah yg akan terasa hati
abah yg akan putus selera makan
abah yg akan cakap dengan mak aku "kakak tuh asyik marah cucu abah jerk"
abah yang akan cakap kat hubby aku "jgn gaduh depan cucu abah"

Waktu abah meninggal araz sayu
dari riak muka nampak dia sedih
masa kebumi dia tengok sampai atuk di timbus tanah
kepala lentok kat bahu peluk aku erat
tapi dia tak tanyer
dia diam tak tanyer aper aper pun
dia tak berlari,tak melompat,tak nangis
cuma mata dia pandang liang sambil peluk aku

naluri budak maybe dia paham ikut pemahaman dia

Sampai hari ini pun dia tak pernah tanyer
aku suami isteri pun tak tanyer banyak
cuma sekali aku pernah la tanya
sajerk nak tengok isi hati dia
"Anak ibu, mana atuk??
"atuk sakit ibu,atuk duduk dalam hole,org letak batu kat atuk.Nanti atuk baik atuk main dengan saya,atuk sayang saya"
ok sampai situ jerk
aku tak nak tanyer lelebih
pasal aku yg akan terlebih hiba
hubby aku pun tak nak orang selalu tanyer
untuk apa kan

ok
 tapi yang aku tak puas hati org sekeliling nih
kadang pantang nampak muka anak aku dia org tanyer
atuk mana? atuk mana ?
sekali ok
dua kali menyirap
tiga kali macam aku nak meleser
tapi yg tanyer tuh plak org tua tua
berkali kali tanyer
Motifff??? ko nak tengok apa dia jawapkan
untuk apa
sedap kan hati
hiburan
gossip
atau nak selongkar alam ghaib kot kot anak aku balas
" ehh atuk ada tadik main dengan saya???

kadang nak ajerk aku tolong jawap kan
"Atuk dah meninggal ader dlm kubur kat tmn batu muda tuh,dari dok tanyer tanyer baik tolong baca kan fatihah"
dah dah lah org kita ni
suka sangat soalan soalan yang entah apa apa
suka sangat nak menyedap kan telinga tak fikir perasaan orang..
kau tengoklah bila jadik kat kau nanti

Bongok..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan